Ostirala 18 Azaroa, 2022

Beti erakargarria den ‘Carmina Burana’ obra izango da Euskadiko Orkestraren programa berriaren protagonista

Beti erakargarria den ‘Carmina Burana’ obra izango da Euskadiko Orkestraren programa berriaren protagonista

125 urte bete berri dituen Donostiako Orfeoiak, Carlos Mena gasteiztarrak, Jone Martinez bizkaitarrak eta Javier Gallego galiziarrak osatzen dute abeslari-zerrenda, Pablo Gonzalezen zuzendaritzapean.

Euskadiko Orkestrak bere auditoriumak beteta ikusiko ditu berriro; Gasteizen, Iruñean eta Donostian dagoeneko bukatu dira sarrerak; Bilborako sarrerak baino ez dira geratzen.

Euskadiko Orkestrak musika klasikoaren historiako obra ospetsu eta interpretatuenetako baten aldeko apustua egingo du Denboraldiko hirugarren programan: Carl Orffen Carmina Burana. Gainera, musikagile alemaniarraren obra ikaragarriaren aurretik Richard Straussen Don Juan interpretatuko du orkestrak datozen egunetan ohiko lau hiriburuetan emango dituen bost kontzertuetan: azaroaren 21ean, astelehena, Gasteizko Principal Antzokian; azaroaren 22an, asteartea, Iruñeko Baluarte Auditoriumean; azaroaren 23an, asteazkena, Bilboko Euskalduna Jauregian; eta azaroaren 24an eta 25ean, osteguna eta ostirala, Donostiako Kursaal Auditoriumean. Kontzertu guztiak 19:30ean izango dira.

 

EROSI SARRERAK HEMEN

 

O Fortuna ospetsuarekin hasten da Carmina Burana, obraren amaieran ere itzultzen den ereserki hunkigarria, gure bizitzak Fortuna jainkosaren apeten mende daudela gogorarazteko. Zalantzarik gabe, musikaren historiako partitura koralik ospetsuenetako bat da, eta gaur gurekin daukagun abesbatzari oso lotua egon da beti. Izan ere, Donostiako Orfeoia espezialista da Orffen partituran. 1960an sartu zuen bere errepertorioan eta, ordutik, hainbat eta hainbat aldiz interpretatu du oso orkestra garrantzitsuekin, hala nola Berlingo Orkestra Filarmonikoarekin, Royal Philharmonic-ekin eta London Symphony Orchestrarekin. José Antonio Sainz Alfaro Orfeoiaren zuzendariaren hitzetan, «zenbat eta gehiagotan interpretatu, orduan eta aberastasun handiagoa eskuratzen duzu harengandik», eta munduan abesbatza gutxik interpretatu dute Donostiako Orfeoiak adina aldiz. Beraz, obra ezin hobea da Orfeoiaren 125. urteurrena eta Euskadiko Orkestraren 40. urteurrena elkarrekin ospatzeko.

Hiru ahots-solistarekin partekatuko dute agertokia. Jone Martinez, Sopelan jaiotako soprano gaztea, proiekzio zinez handia duen euskal abeslari liriko bat da, eta honako hau bere debuta da Euskadiko Orkestraren Abonu Denboraldian. Carlos Mena gasteiztarra gure abeslari ezagunenetako bat da nazioartean. Horrez gain, moldakortasun handiko kontratenorra da, Errenazimentuko eta Barrokoko musika nahiz XX. eta XXI. mendeetakoa jorratzen baititu. Javier Franco galiziar baritonoak, besteak beste Bartzelonako Viñas eta Irungo Luis Mariano lehiaketa ospetsuen irabazleak, osatzen du hirukote bokala. Pablo González, programaren buru izango dena, RTVE Orkestraren zuzendari titularra da eta, lehenago, Orquesta Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunyakoa izan zen.

Carl Orffek 1935. eta 1936. urteen artean idatzi zuen bere Carmina Burana kantata eszenikoa, berrogei urte bete berritan. Hain zuzen, bere ibilbidearen une horretan, gaztaroko obretan landutako Schoenberg eta Strauss maisuen estiloko kromatismoa alde batera uztea erabaki zuen, doinu sinpleen eta erritmo primitiboen obsesioan bete-betean murgiltzeko. Horretarako material ezin egokiagoa aurkitu zuen XI., XII. eta XIII. mendeetako goliardoen poema bilduma batean. Horrekin guztiarekin sortu zuen partituran musikaren dimentsio biziena gailentzen da, eta mugimendu bakoitza behin eta berriz errepikatzen diren sekzioetan oinarrituta eraikitzen da. Koruak eta ariak ere efektu eta antzerki-jite handikoak dira; izan ere, Orffek ez zuen Carmina Burana kontzertu-bertsioan interpretatzeko sortu, baizik eta Theatrum Mundi deitzen zuen ikuskizun oso gisa. Eta, hain zuzen, ikuskizun-ideia horretan nota bakoitzak lotura estua izan behar zuen dantzarekin, diseinu bisualekin eta ekintza eszenikoarekin.

Programa berri honetan, Carmina Buranaren aurretik Don Juan interpretatuko du orkestrak, 25 urteko Richard Strauss gaztea famatu egin zuen poema sinfonikoa. Lanak irauten duen 17 minutuetan, poema sinfonikoak pertsonaiaren aurkezpen distiratsua, maite-jolas bat, bi erromantze eta hil arteko duelua eskaintzen ditu.

Sarrerak salgai daude Bilboko kontzerturako euskadikoorkestra.eus-en, baita leihatilan ere, 10 eta 38 euro bitartean. Dagoeneko bukatu dira Gasteizko, Iruñeko eta Donostiako sarrerak.

Hurrengo ekitaldiak

Kontzertuak eta Sarrerak Otsaila

1 Az
2 Og
3 Or
4 Lr
5 Ig
6 Al
7 Ar
8 Az
9 Og
10 Or
11 Lr
11 otsaila, 2023 Larunbata, 11:00 h.
Miramongo Matinéeak 9. Matinéea: Queentettas Donostia / San Sebastián Sarrerak erosi
9. Matinéea: Queentettas
12 Ig
13 Al
14 Ar
15 Az
16 Og
17 Or
17 otsaila, 2023 Ostirala, 19:30 h.
Abonu Denboraldia Esnaera Robert Treviño Bilbao/Bilbo Sarrerak erosi
Esnaera
18 Lr
19 Ig
20 Al
20 otsaila, 2023 Astelehena, 19:30 h.
Abonu Denboraldia Esnaera Robert Treviño Donostia / San Sebastián Sarrerak erosi
Esnaera
21 Ar
21 otsaila, 2023 Asteartea, 19:30 h.
Abonu Denboraldia Esnaera Robert Treviño Pamplona/Iruña Sarrerak erosi
Esnaera
22 Az
22 otsaila, 2023 Asteazkena, 19:30 h.
Abonu Denboraldia Esnaera Robert Treviño Vitoria/Gasteiz Sarrerak erosi
Esnaera
23 Og
23 otsaila, 2023 Osteguna, 19:30 h.
Abonu Denboraldia Esnaera Robert Treviño Donostia / San Sebastián Sarrerak erosi
Esnaera
24 Or
25 Lr
26 Ig
26 otsaila, 2023 Igandea, 17:00 h.
Musika Gela Ondinaren magia Vitoria/Gasteiz Sarrerak erosi
Ondinaren magia
26 otsaila, 2023 Igandea, 18:30 h.
Musika Gela Ondinaren magia Vitoria/Gasteiz Sarrerak erosi
Ondinaren magia
27 Al
28 Ar